כל הטענות נכונות – המדריך המלא לטעינה חשמלית של הרכב שלך
כולם אוהבים לנסוע בראש שקט, בלי לדאוג מהצורך לעצור ו”למלא” את הרכב. אם בעבר דאגנו לתחנות דלק, כדי לתדלק, כיום מיליונים ברחבי העולם כבר התקדמו לרכבים חשמליים ומחפשים עמדות הטענה חשמליות. אם הגעת לכאן – כנראה שגם לך חשוב לדעת יותר על הטענה חכמה ונוחה של הרכב. דאגנו לך למדריך מקיף עם כל מה שצריך לדעת. יצאנו לדרך
והרי התחזית – בשנת 2030 צפויה התחבורה החשמלית בישראל לצרוך כ-6% מהביקוש לחשמל במשק וכ-15% מהביקוש בשנת 2050; זה לא אנחנו אומרים, זה משרד התחבורה, בתחזית שפרסם לאחרונה. ועכשיו נדבר תכלס – טעינה נכונה של סוללת הרכב החשמלי חיונית. ככה עושים את זה.
הבסיס שצריך לדעת על טעינת רכב חשמלי
אם יש לך רכב חשמלי, כבר הבנת שהוא פועל באמצעות סוללה שצריך לטעון מעת לעת. איך מטעינים רכב חשמלי? בקלות – מחברים את הרכב לכבל הטענה תקין ומחכים.
קיימים שני סוגים עיקריים של תחנות טעינה – תחנות טעינה פרטיות: מותקנות בבית או בחנייה פרטית ומאפשרות טעינה נוחה וקלה ותחנות טעינה ציבוריות: זמינות במקומות ציבוריים כמו חניונים, קניונים ותחנות דלק.
הבנתי, אבל כמה זמן לוקח לטעון את הרכב החשמלי?
תלוי בסוג הטעינה. הנה הבסיס הטכני שכדאי להבין – קיימים 3 סוגי עמדות להטענת רכבים חשמליים. הטכנולוגיה מתפתחת במהירות ובקרוב ניתן יהיה לראות סוגים נוספים, אבל הנה מה שזמין בינתיים בישראל:
-
האיטית – Mode 2
עמדת טעינה לרכב חשמלי שהיא איטית, ניידת, המיועדת לשימוש בבית פרטי. זהו כבל טעינה, בעצם, שמסופק ללקוח יחד עם הרכב עצמו – ומתחבר לשקע החשמל הביתי. בחלק מהעמדות האלה ישנו בורר זרם, שצריך לכוון ידנית לפי הצורך, הוראות היצרן והתשתית שיש בבית (למשל – לוח חד פאזי/ תלת פאזי). אבל את פעולת המרת המתח מ-AC (הזורם בקווי החשמל הביתיים) ל-DC (שבו עושה שימוש הסוללה של הרכב) – עושה הרכב בעצמו | הטענה של 4 שעות בעמדה מהסוג הזה תאפשר נסיעה של 100 קילומטרים בלבד.
-
הבינונית – Mode 3
עמדת טעינה במהירות בינונית, קבועה, המיועדת לשימוש בבתים פרטיים, בתים משותפים ובמקומות עבודה. זוהי עמדה קבועה לקיר, שיודעת לעבוד בשני סוגי התשתית – תלת פאזי או חד פאזי | הטענה של שעה אחת בעמדה מהסוג הזה תאפשר נסיעה של 500 ק”מ.
-
המהירה – Mode 4
עמדת טעינה אפקטיבית וקבועה. היא מיועדת למקומות ציבוריים. היא טוענת במתח DC, כך שאת ההמרה ל-AC היא עושה בעצמה. העוצמה שעמדה כזו דורשת היא גדולה בהרבה מאשר עמדה איטית, כך שאפשר יהיה למצוא אותה רק במקומות שיש בהם תשתית רחבה מסודרת כמו חניונים, תחנות תדלוק וטעינה, קניונים ומרחבים ציבוריים אחרים | טעינה של 40 דקות בעמדה מהסוג הזה תאפשר נסיעה של 1000 קילומטרים ואפילו יותר.
חשוב לדעת: זמני הטעינה וכמות ההטענה משוערים. הנתונים האמיתיים תלויים בסוג הרכב, סוג המתח ועוד משתנים.
כמה עולה להטעין רכב חשמלי?
אם אתם בוחרים בעמדות הטענה ציבוריות, העלות יכולה להגיע לכמה מאות שקלים בחודש, בהתאם לכמות הנסיעות האישית שלכם.
בוחרים בעמדה ביתית? טעינת רכב חשמלי בבית היא לא תמיד הבחירה המשתלמת ביותר, אם כי – היא יכולה להיות; בעוד שעלות ההטענה נמוכה יחסית (מתווספת לחשבון החשמל), כדאי לקחת בחשבון את עלות ההתקנה. לאורך זמן, העלות מתקזזת, עבור רבים. אפשר לחשב בעצמכם כדי לבדוק האם התקנת עמדה ביתית
כך תטענו את הרכב החשמלי בצורה בטוחה
איגוד הבטיחות האלקטרוני (ESFI) הוא למעשה עמותה שפועלת כבר מעל ל-30 שנה כדי לקדם את הבטיחות בעבודה עם חשמל. האיגוד פרסם הנחיות בטיחות שחשוב להכיר:
- מסתכלים: הכבל נראה שלם? אין בו קרעים או שחיקה? מעולה. אפשר לטעון.
- מוודאים: מה ההנחיות של היצרן? בניגוד לתדלוק, שהוא אחיד, בגדול, טעינת רכב חשמלי דורשת דיוק.
- מאריקים: בעמדות ביתיות, תמיד חשוב לוודא שהעמדה עם הארקה.
- מכסים: לפני הטעינה, וודאו שהשקע מכוסה, ואחריה – כסו אותו בחזרה. זה חיוני לשמירה על הבטיחות.
לא משנה מה אתם עושים, אל תשתמשו בכבל מאריך או במפצל. זה עלול להיות מסוכן עבורך ועבור הרכב. גם מתאמים הם מחוץ לתמונה.
איך הטעינה תיראה בעוד שנה? ובעוד עשור?
חברת אקספנג נמצאת בעמדה האופטימאלית כדי לממש את הפוטנציאל לחדירת טכנולוגיית EV לשוק.
מפעלי החברה, שהיא בנתה בעצמה, נבנו על פי סטנדרט תעשייתי 4.0 עם פילוסופיה בת קיימא והם מצוידים בכלי רכב מונחים אוטומטית להרכבה וייצור של מארזי סוללות – פתוחות ושקופות, עם ניטור בזמן אמת שמבטיח איכות ויעילות.
יכולת הייצור העתידית המקסימלית של אקספנג יכולה להגיע, נכון ל-2024, ל-600,000 מכוניות בשנה עם שלושת המפעלים בז’אוצ’ינג, גואנגג’ואו וווהאן. תוך כדי תנועה, בחברה לא מפסיקים לחקור ולשדרג את הסוללה, כדי שהנהגים שבוחרים אקספנג ייהנו מהטעינה העוצמתית ביותר.
אנחנו מזמינים אותך להגיע ולהתרשם בעצמך מהעוצמה, וכן – גם להרשם בעצמך מחוויית הטעינה.