דלג לתוכן מרכזי

הגיע הזמן להתקדם לרכב חשמלי. אבל מה עם עמדות הטעינה?

התקדמת והחלטת שהרכב הבא שלך הוא רכב חשמלי. אבל מדובר בצעד שצריך להתכונן אליו מראש, ולחשוב על עמדת טעינה ביתית. קיבצנו את כל המידע הכי מעניין וחשוב – כמה עולה התענוג, מה התהליך ומה הדרישות של התשתית.

רכבים חשמליים הם חדשים יחסית. מתוך 100+ השנים האחרונות, שבהן מכוניות נוסעות בכבישים שמסביבנו – המכונית החשמלית היא הצעירה ביותר. זאת גם הסיבה שרבים עדיין חוששים מהמעבר. אבל תחזיות בתחום צופות שבעתיד (הלא מאוד רחוק) רכבים חשמליים ישלטו בכביש ויחליפו את מכוניות הבעירה הפנימית שמונעות בבנזין או סולר.

השאלות והחששות הנפוצים ביותר הם סביב נושאים כמו טווח הנסיעה של רכב חשמלי ונוחות הטעינה – מה שכמובן מקבל נפח גדול יותר כשמדובר בבית משותף. כמה קילומטרים אפשר לנסוע לאחר טעינה מהירה? מה מחיר התקנת עמדה ביתית? איך משפיעה עמדת טעינה ביתית על שאר השכנים בבניין? ושאלות רבות נוספות. מהצד השני, היתרונות הגדולים של רכב חשמלי, יגידו המצדדים, באמת מצדיקים את המאמץ – חיסכון בכסף באגרות רישוי, בהוצאות התדלוק ובהוצאות על תחזוקת הרכב, וגם הפחתת זיהום האוויר ונסיעה שקטה וחלקה.

סוגי העמדות להטענת רכבים חשמליים

טעינת רכב חשמלי היא נושא למקצוענים – כדי לשמור על הרכב במיטבו חשוב להתאים לוא ת העמדה המושלמת; היכרות עם עמדות הטעינה, מכל הסוגים, עוזרת לעשות סדר בנושא, וכנראה גם תפיג את החששות. כיום יש בארץ ובעולם עמדות מ-3 סוגים. כל סוג עמדה משתמש בשיטה אחרת ומתאימה לצרכים אחרים.

  • Mode 2

    עמדת טעינה לרכב חשמלי שהיא איטית, ניידת, המיועדת לשימוש בבית פרטי. זהו כבל טעינה, בעצם, שמסופק ללקוח יחד עם הרכב עצמו – ומתחבר לשקע החשמל הביתי. בחלק מהעמדות האלה ישנו בורר זרם, שצריך לכוון ידנית לפי הצורך, הוראות היצרן והתשתית שיש בבית (למשל – לוח חד פאזי/ תלת פאזי). אבל את פעולת המרת המתח מ-AC (הזורם בקווי החשמל הביתיים) ל-DC (שבו עושה שימוש הסוללה של הרכב) – עושה הרכב בעצמו. הטענה של 4 שעות בעמדה מהסוג הזה תאפשר נסיעה של 100 קילומטרים בלבד.

  • Mode 3

    עמדת טעינה במהירות בינונית, קבועה, המיועדת לשימוש בבתים פרטיים, בתים משותפים ובמקומות עבודה. זוהי עמדה קבועה לקיר, שיודעת לעבוד בשני סוגי התשתית – תלת פאזי או חד פאזי, אבל מעבירה בדיוק את אותו המתח כמו העמדה הניידת. הטענה של שעה אחת בעמדה מהסוג הזה תאפשר נסיעה של 500 ק”מ.

  • Mode 4

    עמדת טעינה מהירה, קבועה, המיועדת למקומות ציבוריים. היא טוענת במתח DC, כך שאת ההמרה ל-AC היא עושה בעצמה. העוצמה שעמדה כזו דורשת היא גדולה בהרבה מאשר עמדה איטית, כך שאפשר יהיה למצוא אותה רק במקומות שיש בהם תשתית רחבה מסודרת כמו חניונים, תחנות תדלוק וטעינה, קניונים ומרחבים ציבוריים אחרים. טעינה של 40 דקות בעמדה מהסוג הזה תאפשר נסיעה של 1000 קילומטרים ואפילו יותר.

עמדות טעינה לרכב חשמלי בתחנות דלק הופכות לנפוצות יותר ויותר, ותהליך הטעינה בהן משתכלל והופך ליותר זריז, עם זאת, יותר ויותר אנשים מבינים שהנוחות המקסימלית היא לגור בבית עם עמדת טעינה ביתית – טעינת רכב חשמלי בבית זה הדבר הכי נוח שאפשר לעשות, וכיום זה אפילו יותר נוח ופשוט מאי פעם.

מה דורש מכם תהליך ההתקנה?

גרים בבית פרטי? תהליך התקנת העמדה עומד להיות פשוט יותר עבורכם. גרים בבניין? ובכן, התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף יכולה להיות אתגר, אך רבים צלחו אותו; כדי להתקין עמדת טעינה ביתית, בתור התחלה, כדאי לוודא את ההיבטים המשפטיים. האם הקרקע שעליה תותקן העמדה היא בבעלות פרטית ורשומה בטאבו? אם כן – אין בעיה, ואפשר להמשיך לשלב הבא. אבל אם מדובר בבניין משותף, יש לבדוק מול ועד הבית ושאר הדיירים אם יש הסכמה מצידם לשימוש בשטח המשותף לצורך זה. בהמשך ייתכן שיהיה צורך בהתערבות של חברת החשמל כדי להוסיף ארון חשמל מרכזי נוסף.

מבחינת התשתית, עמדת טעינה AC זקוקה לזרם חשמלי גבוה, לכן יש להתייעץ עם חשמלאי מוסמך שיבדוק את לוח החשמל ותקינות המערכת שלכם, ויוודא שהתשתית שלכם עומדת בדרישות. אם מערכת החשמל לא תקינה, או לא מסוגלת לספק את הזרם החשמלי הנחוץ – יש להכניס שיפורים ולערוך התאמות במערכת.

חשוב לזכור: תחזוקה ובטיחות

כבר אמרנו שלעמדת טעינה יש דרישות גבוהות, אבל חשוב לנו להזכיר – בחשמל לא משחקים. דרישות גבוהות יותר ממה שמסוגלת לספק מערכת החשמל – זה מסוכן למערכת החשמל, מסוכן למי שמשתמש במערכת החשמל ומסוכן לעמדת הטעינה ולרכב. גם בהתקנה עצמה, המתקין יערוך בדיקת בטיחות, ויוודא שעמדת הטעינה עומדת בכל דרישות הבטיחות.

שימוש נכון בעמדת הטעינה הוא הכרחי לשמירה על המכונית וגם עליכם. ודאו לפני תחילת הטעינה שהכל תקין ושלם, אל תעברו את משך הטעינה המקסימלי המומלץ וטענו בהתאם להוראות היצרן. מעבר לזה, מומלץ לטעון (וגם לקבוע את מקומה של עמדת הטעינה) במקום מוצל. שמירה על טמפרטורה מבוקרת בעזרת צלון או בחנייה מקורה תעזור לשמור על הסוללה של הרכב ולמנוע תקלות בטיחות.

כמה עולה להתקין עמדת טעינה, וכמה זה חוסך בטווח הארוך?

מחיר התקנת עמדת טעינה משתנה מאוד בהתאם לצרכים ולדרישות. אבל כשמדובר בעמדות ביתיות, המשתנים שישפיעו במיוחד על המחיר יהיו המרחק בין העמדה לבין ארון החשמל, עומק ההתקנה (העברת חוטים בתעלת פלסטיק/ חציבה בקיר והרמת מרצפות). כל אלה, כמובן, נוסף על מחירה הגולמי של עמדת הטעינה, שמגיע ל-3,000 שקלים בממוצע. הרכישה וההתקנה של עמדת טעינה, אם כך, יכולה להסתכם במחיר שבין 5,000 ל-10,000 שקלים.

נכון, זה לא מעט. אבל בטווח הארוך, החיסכון הוא גדול. עבור מי שנוסע בערך 1,000 קילומטרים בחודש, עלות ההטענה תעמוד על כ-100 שקלים בכל חודש – הבדל עצום לעומת תדלוק בבנזין, שמגיע למאות רבות של שקלים, עבור אותו השימוש. גם לעומת הרכב החסכוני ביותר, יש כאן חיסכון של 200% לפחות, שבתוך שנה מחזיר את מחיר העמדה.

הרכב החשמלי של XPENG פרץ לשוק הרכבים החשמליים מתוך אמונה שרכב צריך להתאים לנהג, ולא להפך. לכל אחד מאיתנו יש צרכים אחרים והעדפות אחרות – לכן אקספנג, כמותג, שם לו למטרה להביא את העתיד אל הכבישים ואל חוויית הנהיגה – להיות ראשון בכל פרמטר, להוביל ולהצעיד את עולם הרכב – רחוק וטוב.

בחירת דגם
האם ברצונך לשנות את מועד הפגישה?